Ga je voor kwantitatief of voor kwalitatief onderzoek?
Als je aan jouw scriptie begint moet je jezelf afvragen voor welke methoden van onderzoek je kiest. Kies je voor kwantitatieve methoden van onderzoek of voor kwalitatieve methoden van onderzoek? En waarom?
Kwantitatief onderzoek versus kwalitatief onderzoek
Met kwantitatief onderzoek verkrijg je cijfermatige inzichten. Kwalitatief onderzoek draait om woorden en juist niet om cijfers. Wat zijn nu de kenmerken van kwantitatief onderzoek en kwalitatief onderzoek?
Kenmerken van kwantitatief onderzoek
- Als je gebruik maakt van vragenlijsten dan ligt de volgorde van de vragen vast, net als de mogelijke antwoorden die gegeven kunnen worden. Als respondent kan je bijvoorbeeld kiezen voor een antwoord op een 5-puntsschaal, van ‘helemaal mee eens’ tot ‘helemaal mee oneens’.
- De resultaten zijn altijd cijfermatig
- Kwantitatief onderzoek geeft antwoord op vragen die beginnen met 'hoeveel procent', 'welk percentage', etc.
- De onderzoeksdata worden meestal met speciale software geanalyseerd (bijvoorbeeld met SPSS).
- Met kwantitatief onderzoek stel je bijvoorbeeld vast dat klanten de service met gemiddeld een 9 beoordelen.
Kenmerken van kwalitatief onderzoek
- Bij kwalitatief onderzoek wordt veel gebruik gemaakt van diepte-interviews of groepsgesprekken.
- De focus ligt op het achterhalen van het antwoord op waaromvragen.
- De context is belangrijk.
- De gespreksonderwerpen zijn bekend, maar hoe de vragen geformuleerd worden en in welke volgorde ze gesteld worden verschilt per interview.
- De onderzoeker vraagt door.
- De resultaten worden meestal geanalyseerd met behulp van data-analyse software.
- Met kwalitatief onderzoek stel je bijvoorbeeld vast waarom klanten de service met gemiddeld een 9 beoordelen.
Verschillen kwantitatief en kwalitatief onderzoek
De onderzoeksmethode en de soort informatie die met de onderzoeksmethode wordt opgehaald verschilt bij de verschillende methoden van onderzoek. Maar er zijn nog meer verschillen:
- Bij kwantitatief onderzoek ondervraag je meestal een grote groep respondenten, soms wel duizenden. Bij kwalitatief onderzoek gaat het om een stuk minder respondenten.
- Kwantitatief onderzoek kost veel tijd. Je vragenlijst moet bijvoorbeeld volledig kloppen, want deze kun je niet meer terughalen als je deze eenmaal hebt verstuurd. Kwalitatief onderzoek kost vooral achteraf veel tijd. Het transcriberen van interviews kost veel tijd, net als de analyse van de data.
Wanneer kies je voor kwantitatief onderzoek en wanneer voor kwalitatief onderzoek?
Kwalitatief onderzoek kies je als je het 'waarom' bij een gegeven antwoord wilt weten. Bijvoorbeeld als je wilt weten hoe bepaalde zaken beter kunnen. Je kiest voor kwantitatief onderzoek als je bijvoorbeeld moet laten zien wat de mate van klanttevredenheid is bij een bepaalde service. Je hebt dan cijfermatige gegevens nodig.
Welke onderzoeksmethoden jij het beste kunt gebruiken hangt af van jouw scriptieonderwerp en probleemstelling.